Monissa Yhdysvalloissa sijaitsevien yhtiöiden tarjoamissa verkkopalveluissa on erikoinen ehto. Sen mukaan käyttäjä vakuuttaa, että hänellä on oikeus tehdä käyttäehtojen tarkoittama sitoumus jos hän rekisteröityy käyttämään palvelua organisaation edustajana.
Viimeksi tällainen tapaus löytyi Kickapps-palvelun ehdoista:
"IF YOU ARE ENTERING INTO THIS AGREEMENT ON BEHALF OF A COMPANY OR OTHER LEGAL ENTITY, YOU REPRESENT THAT YOU HAVE THE AUTHORITY TO BIND SUCH ENTITY TO THIS AGREEMENT, IN WHICH CASE THE TERMS "YOU" OR "YOUR" SHALL REFER TO SUCH ENTITY."
Tämä muotoilu eroaa hieman ensimmäisestä tapauksesta, johon kiinnitin huomiota. Ningin käyttöehdot sisältävät seuraavan ehdon:
"If you are using or creating a Social Network on the Ning Platform as a representative of a company or legal entity, (i) you represent that you have the authority to enter into this Agreement on behalf of that company or entity, and (ii) you agree that the terms "you" and "your" in this Agreement refers to your company or legal entity."
Näiden palveluiden opetuskäytön osalta on olennaista, tulkitaanko oppilaitos, kaupunki tai muu oikeushenkilö käyttäjän edustamaksi organisaatioksi pelkästään sillä perusteella, että käyttäjällä on organisaation sähköpostiosoite muotoa käyttäjä@kaupunginnimi.fi tai käyttäjä@oppilaitos.fi. On kummallista ajatella, että käyttäjien "edustamaa" organisaatiota sitoisi laajalti moinen sopimus.
Kysyin ohjelmistoalaa tuntevalta OTT Ville Oksaselta miten hän näkee tällaiset ehdot. Villen veikkaus oli, että asiassa on jonkun juristin mielestä ollut jokin mahdollinen riski ja ehto on lisätty jonkin palveluntarjoajan ehtoihin. Tämän jälkeen ehtoa on sellaisenaan lähdetty kopioimaan toisten yritysten käyttöehtoihin. Teoriaa tukee se, että kun kysyin asiaa Ningin asiakaspalvelusta, sain ympäripyöreän vastauksen, joka ei vastannut kysymykseen lainkaan.
Siteerasin kysymykseeni yllä olevan kohdan ehdoista ja kysyin, että miten Ning erottaa yritystä tai oikeushenkilöä edustavat käyttäjät yksityisistä ihmisistä kun ainoa mahdollinen tieto erotteluun on sähköpostiosoite. Kysyin lisäksi, että mitä varten tällainen kohta on ehdoissa.
Saamani vastaus:
As previously mentioned, we don't make distinctions between members, but anyone who signs up for a Ning ID represents and warrants that they have read and agreed to our Terms of Service. As such, a member of Ning who creates a social network for his company represents that he has the authority to do so.
To clarify the point, our Terms of Service also require that Network Creators and members of social networks have all of the rights necessary in the content they upload or publish, including license, copyright and trademark rights. Although Ning is not involved in the decisions relating to content uploaded or published by Network Creators or members, everyone represents that they have the rights to the content they upload to Ning.
Muuten hyvä, mutta ei vastaa lainkaan siihen kysymykseen, miksi ehdoissa puhutaan yrityksistä tai oikeushenkilöistä. Oikeudellista vastuuta ei oikein voi sysätä verkoston luoneelle käyttäjälle - etenkään jos tämä voi olla alaikäinen. Toisten käyttäjien toimista vastuun sälyttäminen ei onnistu senkään vertaa. Ilmeisesti on tosiaan niin, että yritykset eivät itsekään tiedä miksi ehto on käyttöehdoissa.
Käyttöehtojen kommervenkkeja on käsitelty myös Opettaja-lehden artikkelissa.
Kumpaakaan yritystä, Ningiä tai Kickappsia ei löydy Safe Harbor-allekirjoittajien joukosta. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksiä ei sido EU:n tietosuoja- ja yksilösuojakäytännöt vaan yritykset noudattavat vain Yhdysvaltain lainsäädäntöä, joka ei takaa mitään suojaa muilla kuin omille kansalaisille. Tämä tosin on uusien, yhden idean palveluyritysten tapauksessa enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Minua arveluttaa isojen henkilöön sidottujen tietomäärien luovuttaminen yrityksille jotka voivat tehdä niillä mitä vaan. Missä viipyvät ne suomalaiset tai EU-alueella toimivat yritykset, jotka toteuttaisivat vastaavia innovatiivisia, käyttäjiä palvelevia ja houkuttelevia palveluita?
torstai 4. maaliskuuta 2010
Ylivarovaisuutta verkkopalveluiden käyttöehdoissa
Tunnisteet:
AVO,
AVO-hanke,
käyttöehdot,
sosiaalinen media,
verkkopalvelut
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti