Näytetään tekstit, joissa on tunniste käyttöönotto. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste käyttöönotto. Näytä kaikki tekstit

tiistai 18. lokakuuta 2011

Puoli miljoonaa LibreOfficea käyttöön Ranskan valtiolla

Terve järki on vallannut rutkasti alaa Ranskassa. Ranskan valtio on ilmoittanut LibreOffice-konferenssissa 12. - 15. lokakuuta Pariisissa, että sen 500 000 työasemaan asennetaan LibreOffice. Asiasta kertoo suomeksi Suomen avoimen lähdekoodin keskus COSSin julkaisema uutinen.

Lisäksi Ranskan Île-de-Francen hallintoalue (johon myös pääkaupunki Pariisi kuuluu) jakaa alueen opiskelijoille 800 000 USB-muistitikkua, joille on asennettu LibreOffice sekä muita vapaita ohjelmia. Île-de-Francen hallintoalue liittyy myös Document Foundationin tukijoiden neuvottelukuntaan.

Konferenssissa julkistettiin myös tieto siitä, että LibreOfficesta ollaan tekemässä myös selaimessa ajettavaa versiota RedHatin GTK+ Broadway-tekniikalla. Valmistumisaikatauluksi veikataan noin vuotta.

Katso videot:

http://www.youtube.com/watch?v=CVR7HqDokmA (Flash)
http://people.gnome.org/~michael/data/2011-10-10-lool-demo.webm (WebM)

Suomalainen SUSE-kehittäjä Tor Lillqvist on aloittanut LibreOfficen mukauttamisen Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille. Työn tavoitteena on saada ohjelmisto toimimaan iPad- ja Android-taulutietokoneissa. Lillqvist tunnetaan muun muassa työstään GIMP-kuvankäsittelyohjelmiston Windows-version parissa. LibreOfficen Android- ja iOS-versioita hän kehittää vapaa-aikanaan. Tässä vaiheessa suurin osa LibreOfficen lähdekoodista toimii jo näillä alustoilla, mutta ohjelmiston käyttöliittymään tarvittavia muutoksia ei ole vielä aloitettu.

Voi olla, että joku voi vielä keksiä hyviä syitä käyttää jotain muutakin toimisto-ohjelmistoa. LibreOfficen kehitykseen liittyvät tapahtumat ovat sen verran vakuuttava tapahtumaketju, että on syytä palata muutaman vuoden takaisiin tapahtumiin.

Microsoft rusikoi vuonna 2007 erikoisin ja huomiota herättävin keinoin jo kerran ISO-standardiksi yrittämänsä mutta hylkytuomion saaneen OOXML-määrityksen läpi ISO-standardiksi.

Tästä runnomisesta on nyt jo neljä vuotta. Silti tällä hetkellä tilanne on se, että Microsoftilla ei vieläkään ole myynnissä toimisto-ohjelmistoa, joka noudattaisi OOXML:ää koskevaa ISO-standardia.

Jokainen pokeria pelannut ymmärtää pelin juonen. Kyse on ainoastaan siitä, antaako yhden pelin osapuolen kahmia voittoja jatkuvasti bluffaamalla.

torstai 29. huhtikuuta 2010

Webinaari 25.5. : Miksi ja miten Uusikaupunki siirtyi käyttämään Zarafa-sähköposti- ja työryhmäohjelmistoa

Uudenkaupungin kaupunki on siirtynyt alkuvuonna käyttämään koko organisaatiossaan Zarafa-nimistä avoimen lähdekoodin sähköposti- ja kalenteriohjelmistoa. Aiemmin käytössä on ollut erilaisia suljettuja (proprietary) ratkaisuja.

Järjestämme 25.5. Uudestakaupungista käsin kello 14 webinaarin, jossa vieraana on Uudenkaupungin IT-päällikkö Olli-Pekka Kari.

Selvitämme miksi ja miten käyttöönotto on tehty ja minkälaisia kokemukset ovat.

Tule mukaan kysymään sinua askarruttavia kysymyksiä. Pystymme takaamaan varman paikan vain rajatulle, noin 10 hengen joukolle. Ilmoittaudu webinaariin lähettämällä viesti otsikolla "Osallistun webinaariin 25.5." osoitteeseen elias.aarnio@innopark.fi. Saat osallistumisohjeet sähköpostitse. Tarvitset osallistumiseen tietokoneen, jossa WWW-selain, jossa on Flash-tuki asennettuna sekä kuulokemikrofonin.